قدم زنان رو آینه صورتی کائنات

يکشنبه 24 شهريور 1398
14:30
مجله دلتا

درياچه مهارلو صورتي است! انگار پر از آب هندوانه است.
درياچه مهارلو

درياچه مهارلو يكي از زيباترين درياچه‌هاي ايران است! درياچه‌اي صورتي كه عين آينه همه چيز را بازتاب مي‌دهد و آوازه همين بازتاب جادويي، مردمان زيادي را از گوشه و كنار دنيا به استان فارس كشانده، تا با اين پديده جذاب و ديدني عكس يادگاري بيندازند. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به آينه صورتي استان فارس سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

درياچه مهارلو

درياچه مهارلو كجااست؟

مهارلو در سمت جنوب شرقي شهر شيراز و 20 كيلومتري مسير جاده شيراز به فسا قرار دارد. اين درياچه، در مجاورت يك روستا به همين نام واقع شده، روستايي كه قدمتش را به دوران صفويه نسبت مي‎دهند و در قديم به آن دشت گل مي‌‌گفتند. جداي از درياچه زيباي مهارلو، روستاي مهارلو هم ظرفيت گردشگري بالايي دارد. اين روستا در دامنه هاي جنوبي كوه هاي مرتفع زاگرس قرار گرفته است.

درياچه مهارلو

خانه هاي اين روستا، طاق هاي بلندي دارند و پنجره هاي قوس دار آن ها جلوه زيبايي به آن ها داده است. باغ هاي پراكنده اي مملو از درختان بادام، انار و انجير كه در مجاورت چشمه آب معدني روستا ايجاد شده‎، بر زيبايي هاي مهارلو افزوده‎اند. بسياري از اهالي روستا، عقيده دارند كه آب اين چشمه شفا بخش است و بسياري از بيماري هاي پوستي را درمان مي‎كند.

درياچه مهارلو

در نزديكي روستا، بقاياي يك كاروانسراي مربوط به دوران صفوي به نام كاروانسراي شاه عباسي هم به چشم مي‌خورد.

درياچه مهارلو

چطور برويم؟

وارد جاده شيراز به فسا شويد. با طي حدود ۲۰ كيلومتر به ابتداي درياچه خواهيد رسيد و اگر مسير را ادامه دهيد، بعد از حدود ۵۷ كيلومتر به روستاي مهارلو خواهيد رسيد.

درياچه مهارلو

اين درياچه بانمك

درياچه مهارلو در گذشته وسعت بسيار بيشتري نسبت به درياچه كنوني داشته و امروزه به دليل تغييرات اقليمي و جوي در حال خشك شدن است. البته اقداماتي براي احياي درياچه صورت گرفته كه تا حدودي به افزايش سطح آب آن كمك كرده است.

درياچه مهارلو

درياچه مهارلو محل سكونت گونه هاي بسياري از پرندگان مهاجر و غير مهاجر است. مي توان نام درياچه نمك را هم بر اين درياچه گذاشت، چرا كه آبي تقريبا شور دارد. به دليل خشك شدن قسمت هاي زيادي از درياچه، بستر برخي نقاط آن از نمك پوشيده شده و به عنوان منبع تامين نمك شيراز از آن استفاده مي‎شود. مهارلو، يكي از جاذبه هاي طبيعي عجيب استان فارس است كه با رنگ صورتي هندوانه‌اي جذابش، ميزبان طبيعت گردان بسياري از داخل و خارج از كشور است.

مهارلو

عمق درياچه در بخش هاي مختلف آن متفاوت است و به بارش هاي جوي بستگي دارد. در بيشتر نقاط آن عمق آب حدود نيم متر است و در قسمت هاي عميق، عمق سه متر را هم اندازه گرفته اند. آب اين درياچه از چند چشمه آب شيرين در شمال آن، بارش هاي باران و رودخانه هاي حمزه، خشك و سروستان تامين مي شود.

درياچه مهارلو

اشتباه نكنيد! اينجا پر از آب هندوانه نيست

درياچه مهارلو صورتي است. دست مثل اينكه مقدار زيادي آب هندوانه ببيند! اما اشتباه نكنيد. اين آب خوردني نيست. در واقع آب درياچه شور است. دليل صورتي رنگ بودن آن هم به همين نمك موجود در آب بستگي دارد. ميزان تبخير آب اين درياچه بسيار بالا است. تبخير شديد آب درياچه مهارلو سبب شده است تا شوري آن به شدت افزايش يابد و نوعي جلبك دريايي قرمز رنگ به نام “كشند قرمز” در آن تكثير شود. رشد و تكثير بيش از حد اين جلبك در اين درياچه باعث شده است تا تمام آب آن به رنگ قرمز متمايل شود و هيچ موجود زنده‌اي به جز يك نوع آبزي به نام آرتيما نتواند در آن زنده بماند.

مهارلو

ماهي‌گيري؟ عمراً

به دليل شوري بيش از حد آب و همچنين تكثير بيش از حد جلبك قرمز رنگ كشند قرمز در آن، هيچگونه ماهي در اين درياچه زندگي نمي كند. اما در گوشه و كنار محيط اين درياچه، مي توان خزندگاني نظير مارمولك، سوسمار، مار و لاك پشت را مشاهده كرد. برخي از دوزيستان نيز در مجاورت درياچه زندگي مي كنند. درياچه مهارلو، محل سكونت گونه هاي مختلفي از پرندگان مهاجر و غير مهاجر است. حواصيل، لك لك، پليكان، كشيم، باكلان، اگرت، فلامينگو، اردك، خوتكا، سارگپه و … از جمله پرندگاني هستند كه در اين درياچه مشاهده مي‌شوند.

درياچه مهارلو

نكات مهم هنگام بازديد

از آلوده كردن درياچه با ريختن هر نوع زباله خودداري كنيد. لوازم و نيازهاي ضروري خودتان را همراه ببريد. آن حوالي امكانات رفاهي گردشگري خاصي وجود ندارد. تا مي‌توانيد عكس بيندازيد و زيبايي‌هاي درياچه را جاودانه كنيد. افراد با نيازمندي‌هاي خاص نيز مي‌توانند بدون هيچ مانعي از درياچه ديدن كنند و از زيبايي‌‎هاي آن لذت ببرند. اين سفر براي خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم نيز مناسب به نظر مي‌رسد.


[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]