خانه پدری شاعر “آی آدم ها”

شنبه 30 شهريور 1398
16:35
مجله دلتا

خانه پدري نيما يوشيج، پدر شعر نوي فارسي در روستاي يوش قرار دارد و به موزه مردم‌شناسي تبديل شده است.
نيما يوشيج

جنگل و درياي مازندران يك طرف، دهكده‌هاي كوهستاني‌اش طرف ديگر! جاده‌هايي كه چون مار، پيچ و تاب خوران از ميان كوه‌هاي البرز مي‌گذرند و به دهكده‌هايي باصفا با خانه‌هايي با سقف شيرواني و رنگارنگ مي‌رسند، چيزي نيست كه بشود از برنامه سفر آن را خط زد. دهكده توريستي يوش ، زادگاه نيما يوشيج و جاده معروف آب‌پري يكي از همين جاده‌ها و دهكده‌ها است كه رفتن و رسيدن به آن، ناب‌ترين تجربه از سفر به مناطق كوهستاني البرز را به گردشگران هديه مي‌دهد. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به زادگاه پدر شعر نو سفر كنيم و از ديدني‌هاي آن لذت ببريم.

نيما يوشيج

يوش كجاي البرز قرار دارد؟

جاده معروف زيباي آب پري يكي از مسيرهايي است كه به يوش و محدوده بلده ختم مي‌شود. از جاده هراز و همچنين از جاده چالوس هم مي‌توان به بلده و يوش رسيد. در واقع اگر جاده هراز و جاده چالوس را به صورت دو خط موازي در نظر بگيريم، بلده در جاده‌اي قرار دارد كه اين دو را از عرض به يكديگر پيوند مي‌دهد. جاده فرعي آب‌پري نيز به موازات جاده چالوس و جاده هراز كشيده شده و ساحل را به كوهستان متصل مي‌كند.

روستاي يوش

يوش دهكده‌اي توريستي است. آب و هواي ييلاقي دارد و بزرگترين عامل شهرت و محبوبيتش، مديون منزل موروثي نيما يوشيج است. نيما يوشيج از نام‌آورترين شاعران معاصر و پدر شعر نوي فارسي است كه انقلابي در ادبيات ايران به پا كرده. منزل اجدادي وي در دهكده يوش قرار گرفته و هم‌اكنون اين منزل زيبا و اربابي، به آرامگاه نيما و همچنين موزه مردم‌شناسي تبديل شده است. كوچه‌باغ‌هاي يوش، آب و هوا و همچنين چشم‌اندازهاي زيبايش تا حدي ديدني و رويايي است كه آدم‌هاي عادي را نيز شاعر و لطيف مي‌كند.

نيما يوشيج

چطور برويم؟

مسير رسيدن به يوش قطار ندارد. همچنين هيچ اتوبوسي هم از اين جاده عبور نمي‌كند. بنابراين فقط با خودروي شخصي يا تور مي‌توانيد خودتان را به يوش برسانيد. از جاده چالوس و هراز مي‌توانيد خودتان را به يوش برسانيد. از جاده چالوس، بايد تا پل زنگوله پيش برويد. از مسير فرعي كه از پل زنگوله جدا مي‌شود به يوش مي‌رسيد. از ابتداي پل زنگوله تا يوش حدود 50 كيلومتر مسافت است. از جاده هراز هم مي‌توانيد استفاده كنيد. جاده را تا آنجايي بپيماييد كه تابلوي بلده را ببينيد. مسير بلده را ادامه دهيد تا به يوش برسيد.

جاذبه‌هاي نزديك

بازار روز رويان، جنگل آب‌پري، مسجد جامع بلده، قلعه پولاد بلده، روستاي ناحيه بلده، دره پولاد تنگه، برج كيا داوود، رودخانه يوش، باغ شاه، گورستان قديمي دهكده يوش از جاذبه‌هاي نزديك خانه پدري نيما يوشيج هستند كه بازديد از آن ها را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

نيما يوشيج

كي برويم؟

بهترين زمان بازديد از دهكده يوش از مسير بلده، فصل تابستان است. به دليل ارتفاع زياد، هوا در طول مسير بسيار خنك مي‌شود. اين خنكي هوا در تابستان لذت‌ سفر را دو چندان مي‌كند. همچنين به دليل ارتفاع زياد، در روزهاي ابري و باراني سفر از اين مسير توصيه نمي‌شود. افزون بر خطرات جاده‌اي به دليل مه‌آلود بودن منطقه، چشم‌انداز‌هاي بكر و طبيعي جاده از نظرها دور مي‌ماند و اين از جاذبه سفر مي‌كاهد. روزهاي آفتابي تابستان و بهار بهترين زمان براي سفر به بلده از مسير جاده آب‌پري است.

نيما يوشيج

موزه مردم‌شناسي منزل نيما يوشيج، در تمام طول سال به جز روزهاي عزاداري عمومي باز است. در روزهايي كه گردشگران كمتري به دهكده مي‌آيند، ممكن است در موزه را بسته ببينيد. در بزنيد. متصدي و نگهبان خانه در همان مجموعه اقامت دارد و مي‌تواند در را براي‌تان باز كند.

نيما يوشيج

امكانات رفاهي

در دهكده يوش مي‌توانيد مغازه‌هاي كوچكي را پيدا كنيد كه خوراكي‌هاي سنتي و بومي مثل روغن حيواني و سرشير و عسل مي‌فروشند. همچنين در خود خانه نيما سرويس بهداشتي وجود دارد كه مي‌توانيد استفاده كنيد. يوش و بلده هتل ندارد. بنابراين تنها گزينه براي شب‌ماندن، اقامت در خانه روستاييان همان محدوده است كه با دست و دل بازي، خانه‌هايشان را در اختيار مسافران قرار مي‌دهند. همچنين اگر تجهيزات كافي داريد و به اصول كمپينگ در طبيعت آگاهيد، شب را مي‌توانيد در طبيعت اطراف دهكده سپري كنيد. چادر زدن در اين محدوده منع قانوني ندارد.

نيما يوشيج

نكات مهم هنگام بازديد

بارزترين ديدني يوش، موزه مردم‌شناسي آن است كه در واقع زادگاه نيما يوشيج بوده. اين خانه اعياني بسيار زيبا تزئين شده پر از نقش و نگارهاي فريبنده است. اصل بنا به دوره قاجاريه يعني حدود 250 سال پيش، تعلق دارد و در طول زمان مورد مرمت قرار گرفته. هنگام بازديد حواستان به چند نكته باشد: به سقف اتاق‌ها دقت كنيد. هر اتاقي تزئينات منحصر به فردي در سقفش و تيرهاي چوبي آن دارد. همچنين از بازديد وسايل شخصي نيماي شاعر نيز غافل نشويد. عكس‌هاي او در حالت‌ ها و موقعيت‌هاي مختلف به ديوار آويخته است.

نيما يوشيج

مقبره نيما همان جا است

به ياد داشته باشيد كه مقبره نيما، خواهر او و همچنين فردي كه اشعار نيما را گردآوري و به كتاب تبديل كرده نيز در وسط اين بناي زيبا قرار دارد. عكاسي مانعي ندارد. از فضاي دهكده و سكوت و زيبايي‌اش لذت ببريد. يوش رستوران ندارد. يا با خود غذا همراه داشته باشيد و يا براي خوردن غذا به بلده مراجعه كنيد. در ارتفاعات آب‌پري، هوا دست كم 10 درجه سانتي‌گراد از بلده و يوش كمتر است. حتي در چله تابستان نيز هواي آن محدوده خنك است. بنابراين پوشش مناسب داشته باشيد. دهكده در پاي كوه قرار گرفته و از اين رو كوچه باغ‌هايش شيب دارد. كفش مناسب به پا كنيد.

توصيه‌هايي براي افراد با نيازمندي‌ هاي خاص

افراد با نيازمندي‌هاي خاص مي‌توانند از زيبايي‌هاي روستا ديدن كنند. ولي امكان بازديد اتاق‌هاي خانه براي اين عزيزان ميسر نيست. اتاق‌ها با پله‌هاي بلند از سطح حياط قرار دارند و امكان تردد ويلچر فراهم نيست. با اين حال از مقبره نيما يوشيج و حياط خانه پدري مي‌توانند به آساني بازديد كنند. خانه و روستا براي بازديد خانواده‌‎هاي داراي فرزند اوتيسم مناسب است و به نظر مي‌رسد مشكل جدي براي اين كودكان ايجاد نكند.


[ بازدید : 86 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]