سفر به دهکده چوبی فقط با 320 هزار تومان

پنجشنبه 28 شهريور 1398
10:41
مجله دلتا

دهكده چوبي نيشابور ضد زلزله و فرسايش ساخته شده و دوستدار محيط زيست است.
دهكده چوبي نيشابور

دهكده چوبي نيشابور يكي از منحصر به فردترين جاهاي ديدني ايران است! دهكده‌اي چوبي به سبك دهكده‌هاي آمريكاي مركزي. زيبا و باشكوه. باوقار و تاثيرگذار و از همه مهم‍تر ضد زلزله! با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به دهكده آمريكايي ايران سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

دهكده چوبي نيشابور

دهكده چوبي كجااست؟

دهكده چوبي يكي از ديدني‌هاي نيشابور از شهرهاي خراسان رضوي است. همه اجزاي اين دهكده چوبي است. مسجد اين مجموعه يكي از مهمترين بخش‌هاي آن به شمار مي‌رود. همه اجزاي آن از چوب ساخته شده و اولين مسجد چوبي ضد زلزله درجهان است. اين دهكده در روستاي ملامحمد آقازاده در اطراف نيشابور قرار دارد.

داستان دهكده چوبي

مهندس حميد مجتهدي كسي است كه دهكده چوبي را در روستاي پدري خودش ساخته است. او از نوادگان ملا محمد آقازاده به شمار مي‌رود. تا پيش از ساخت دهكده چوبي، روستا را به نام پدربزرگ او مي‌شناختند. آقاي مهندس وقتي تحصيلاتش را در خارج از كشور تمام كرد به روستاي پدري بازگشت و همان جا را براي زندگي برگزيد.

او تصميم گرفت آلاچيقي چوبي براي بازي فرزندش در حياط خانه‌شان بسازد و همين آلاچيق، اولين سازه چوبي دهكده چوبي شد. بعد از ساخت آلاچيق، مهندس تصميم گرفت روستاي چوبي را بسازد. آن هم به روشي كه بر اثر عوامل محيطي فرسوده نشود. و چنين بود كه دهكده چوبي متولد و به يكي از ديدني‌هاي جذاب ايراني تبديل شد.

دهكده چوبي

چرا دهكده چوبي مهم است؟

دهكده چوبي تنها دهكده چوبي ايران است كه به سبك روستاهاي آمريكاي مركزي ساخته شده و حال و هواي عجيبي دارد. از آن گذشته تنها مسجد چوبي ضد زلزله ايران در اين روستا قرار دارد. سازه‌هاي روستا ضد فرسايش هستند. يعني باد و باران و حشرات موذي مثل موريانه نمي‌توانند آن را نابود كنند.

در واقع اين موضوع به درايت سازنده بنا برمي‌گردد. او ماده‌اي عايق اختراع كرد كه باعث شد چوب‌ها در برابر فرسايش مقاوم شوند. اين ويژگي يكي از منحصربه‌فردترين خاصيت دهكده چوبي است. خانه تمام چوبي مهندس مجتهدي هم يكي از ارزشمندترين بناهاي اين دهكده به شمار مي‌رود.

دهكده چوبي

مسجد چوبي

مسجد چوبي گل سرسبد دهكده است. مهندس مجتهدي براي ساخت محراب مسجد از چوب درخت توتي استفاده كرده كه سال ها پيش پدربزرگ ايشان محمد آقازاده در روستا كاشته بود.

همچنين منبر اين مسجد نيز ساخته شده از چوب درخت گيلاس است. سقف مسجد به شكل پولكي از بيرون تزئين شده و جلوه آن را خاص و ديدني كرده است. درب هاي مسجد نيز از چشم هنرمندانه معمار كنار نمانده است. هر يك از درها دو لنگه دارد و روي هر كدام 9 عدد گل ميخ از جنس برنج به عنوان تزئين به كار رفته است.
از تمام چوب هايي كه در ساخت مسجد به كاربرده شده نمونه اي بدون عايق و با پوست، در قسمت شمالي مسجد وجود دارد. اين كار به دستور مهندس مجتهدي انجام شده تا اگر در زماني كه ايشان در قيد حيات نيستند مسجد نياز به تعمير داشت، معمار و مرمت ‌كار بداند از كدام چوب‌ها در ساخت مسجد استفاده كند.

دهكده چوبي

كتابخانه و موزه

مانند مسجد چوبي، ساختمان كتابخانه، ديواره اي دوجداره دارد و نماي خارجي آن (سقف شيرواني و ديواره ها) پوشيده از چوب هاي پولكي است. ساختمان دو در ورودي و خروجي دارد و دو راه پله، دو طبقه آن را به هم متصل مي‎كند. طبقه اول، موزه اي پوشيده از چوب آينه كاري شده است و كتابخانه طبقه دوم نيز با كتاب هاي مختلف مانند كتاب هاي راهنماي گردشگري در معرض ديد بازديد كنندگان قرار مي‎گيرد.

رستوران دهكده

بعد از مسجد، رستوران دهكده چوبي زيباترين ساختمان در تمام مجموعه است. اين سازه دو طبقه، كمي پايين تر از مسجد، با ساختماني هشت ضلعي و ديوارهايي مشبك خودنمايي مي‎كند و مانند مسجد و موزه اسكلت چوبي دارد و در برابر زلزله نيز مقاوم است. رستوران در فضايي به وسعت دويست متر بنا شده است و همزمان مي تواند پذيراي ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر باشد. معماري آن به گونه اي است كه درخت سر از زمين بر آورده را تداعي مي كند كه داخل رستوران ميزبان شمااست.

درون رستوران بر خلاف معمول تمام رستوران هايي كه تا به حال قدم در آن گذاشته ايد، گلدان‌ها نه در كنار و گوشه رستوران، بلكه در تكه هاي تنه درختان جاي گرفته اند. داخل اين تنه هاي درختان بعد از برش عرضي خالي شده و به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گرفته اند. خوب است بدانيد اين رستوران در زمستان ها نيز باز است و پوششي پلاستيكي از ورود برف و باران به داخل جلوگيري مي كند.

دهكده چوبي

آلاچيق ها

در ميان باغ هاي ميوه، آلاچيق هايي وجود دارد كه گردشگران مي توانند از آن استفاده كرده و در آنجا به استراحت بپردازند. باغ ميوه در مكاني جدا از مجتمع اصلي ساخته شده است. مانند رستوران، آلاچيق ها نيز با پوششي پلاستيكي بر سقف و كناره هاي آن در فصل هاي پاييز و زمستان مورد استفاده قرار مي گيرند.

نانوايي

در كنار تمام اين بناهاي زيبا، مهندس مجتهدي به فكر كاربري دهكده چوبي نيز بوده و قصد داشت تا روح زندگي در آن جريان داشته باشد؛ بنابراين تلاش كرد تا تمام امكانات را در دهكده چوبي لحاظ كند. يكي از اين امكانات نانوايي دهكده است كه شكل جالبي دارد. دودكش اين نانوايي به مانند پيكره زني است كه سبدي از نان بر سر دارد و جنس آن از كاهگل است. در اين نانوايي دو تنور چوب سوز مانند گذشته نان طبخ مي كند.

دهكده چوبي

نكات مهم براي بازديد

اين مجموعه براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص مناسب است. همچنين خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم مي‌توانند بدون نگراني خاصي از اين مجموعه بازديد كنند. اين سفر ارزان تمام مي‌شود. هزينه بازديد از دهكده نيز بسيار كم است. در واقع فقط بايد براي رفت و آمد به نيشابور هزينه كنيد كه مبلغ زيادي نمي‌شود. بازديد از آرامگاه عطار و خيام و فيروزه فروشي‌هاي نيشابور را از دست ندهيد. از نيشابور فيروزه بخريد و با خود به يادگار ببريد.


[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]