خانه رنگین کمانی

سه شنبه 26 شهريور 1398
16:46
مجله دلتا

خانه ملاباشي يكي از جاهاي ديدني جذاب اصفهان است.
خانه ملاباشي

اصفهان فقط به سي‌وسه پل و منارجنبان خلاصه نمي‌شود. نصف جهان است و هزاران ديدني جذاب دارد كه احتمالا خيلي از آنها را نمي‌شناسيد. خانه ملاباشي كه به آن خانه معتمدي نيز مي‌گويند يكي از ديدني‌هاي جذاب اصفهان است كه مثل يك ساحره قدرتمند، نور و رنگ را در اختيار خودش گرفته و با آن جادوگري مي‌كند! براي همين است كه به يكي از دوست داشتني‌ترين جاهاي ديدني اصفهان تبديل شده است. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به خانه ملاباشي سفر كنيم و در جادوي نورها و رنگ‌هاي جذاب آن غرق شويم.

خانه ملاباشي

خانه ملاباشي كجاست؟

خانه ملاباشي يكي از جاهاي ديدني اصفهان است كه در محله پاقلعه قرار دارد. اين خانه در خيابان ملك، كوچه ملاباشي واقع شده. اولين خانه در سمت راست كوچه، همان خانه ملاباشي است. در گذشته كل كوچه متعلق به اين خانه بود و كاربري اصطبل، آشپزخانه و انبار و …. داشت.

خانه ملاباشي

ديدني‌ هاي خانه ملاباشي

در خانه ملاباشي اولين چيزي كه جلب توجه مي‌كند، يك دنيا رنگ خيره كننده است. همه چيز اين خانه، حتي تيرك‌هاي چوبي سقف، به زيبايي تزئين شده‌اند و با زيباترين رنگ‌ها چشم‌ها را به سوي خود مي‎كشانند. انواع هنرهاي فاخر ايراني، از آينه كاري گرفته تا مقرنس كاري و گچ‌بري، در تزئينات داخلي خانه به كار گرفته شده است.

خانه ملاباشي

خانه متعلق به دوران زنديه و قاجار است و به نام خانه معتمدي نيز شناخته مي‌شود. زيرا فردي به همين نام خانه را خريده، بازسازي كرده و آن را در اختيار بازديد عموم قرار داده است.

خانه ملاباشي

صاحب خانه كيست؟

گفته شده اين خانه به ميرزا احمد ملاباشي اختصاص داشته است. او منجم دربار قاجار بود. صاحب خانه فردي فاضل و عالم فقيه بود و در اصفهان مصدر امور شرعي را بر عهده داشته است. در واقع اين خانه يك نهاد مذهبي- فرهنگي بود و يك حياط بيروني، دو اتاق كار و سه ورودي مستقل از همديگر داشت. در واقع اين بنا هم خانه ملاباشي و خانواده‌اش به شمار مي‌رفت و هم دفتر كارش.

خانه ملاباشي

اينجا واقعا خانه است

خانه ملاباشي از ابتداي دهه 80 خورشيدي و پس از بازسازي، به يكي از جاهاي ديدني اصفهان تبديل شد. خانه در اختيار بخش خصوصي است و سرايداري دارد كه در را به روي گردشگران علاقه‌مند باز مي‌كند. خاص‌ترين ويژگي خانه اين است كه همه اتاق‌ها و فضاها فرش دارد. دقيقا مثل خانه! مخصوصا كه وسايل قديمي مثل شمعدان‌ها و لاله‌هاي زيبا، لحاف و تشك، خمره‌هاي سركه و ترشي و شيشه‌هاي مربا در گوشه و كنار حياط و زير زمين، فضا را نوستالژيك‌تر كرده‌اند. براي همين خانه ملاباشي حس خوب خانه‌هاي مادربزرگ‌ها را به گردشگران هديه مي‌كند.

خانه ملاباشي

حتي اتاق زايمان

خانه ملاباشي پر از زيبايي است. يعني هر اتاقي به زيبايي آراسته شده است. شاه‌نشين احتمالا زيباترين بخش خانه است. پنجره‌ها با ارسي‌ و شيشه‌هاي رنگي زيبا شده‌اند و سقف پر از نقش و نگار است. نكته جالب اينكه صور فلكي كه هر كدام به يكي از ماه‌هاي خورشيدي اختصاص دارد، روي سقف شاه‌نشين ديده مي‌شود. فرش‌هاي نفيس و آينه‌كاري‌هاي پر از ظرافت از ديگر دوست داشتني‌هاي اين اتاق هستند.

خانه ملاباشي

اين خانه حتي اتاقي اختصاصي براي زايمان دارد. چنين به نظر مي‌رسد كه خانواده ملاباشي اعضاي زيادي داشته. براي همين اتاقي را براي به دنيا آمدن اعضاي جديد خانواده در نظر گرفته بودند. همه بچه‌هاي خاندان ملاباشي در اين اتاق چشم به جهان گشودند. بازديد از اتاقي كه تعداد زيادي كودك در آن به دنيا آمده‌اند، حس و حال خاصي دارد.

خانه ملاباشي

اتاق اندروني هم يكي از زيباترين بخش‌هاي خانه است. اصلا خانه ملاباشي با عكس اتاق اندروني شهرت پيدا كرده و اين اتاق، نماد خانه شده است. از زيبايي‌هاي اتاق هر چه بگوييم كم گفته‌ايم. بايد خودتان برويد و بازي اعجازآميز نور روي رنگ‌هاي شيشه و در و پيكر اتاق را ببينيد و غرق در حيرت و لذت شويد.

خانه ملاباشي

نكات مهم هنگام بازديد

اين خانه يكي از جاهاي ديدني اصفهان است كه در اختيار بخش خصوصي است. براي همين احتمالا در آن را هميشه باز نخواهيد ديد. بايد در بزنيد و از سرايدار خانه بخواهيد در را براي شما باز كند و مسير بازديد را نشان‌تان بدهد. اين كار را در ساعات متعارف شبانه روي انجام دهيد و نه 3 بامداد! راهنما وجود ندارد و خودتان بايد اطلاعات مورد نياز‌تان را پيش از بازديد جست و جو كنيد. از خوردن و آشاميدن در هنگام بازديد خودداري كنيد و به وسايل و ديدني‌هاي اتاق‌ها دست نزنيد.

خانه ملاباشي

اجازه عكاسي به شما داده مي‌شود. از آنجايي كه كل خانه با قالي ايراني مفروش است، امكان بازديد براي افراد با نيازمندي‌هاي خاص فقط با در نظر گرفتن تمهديات خاص ممكن است. تميز كردن چرخ‌هاي ويلچر يكي از آن تمهديات است. به نظر مي‌رسد بازديد از خانه براي خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم بدون اشكال باشد.

خانه ملاباشي


برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 71 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]