همان غاری که کفتر لانه دارد!

يکشنبه 24 شهريور 1398
14:29
مجله دلتا

غار سهولان است و كبوترهايي كه در ديواره‌هايش لانه كرده‌اند!

غار سهولان

غار سهولان كه دومين غار بزرگ آبي ايران است، همان جايي است كه كفتر لانه دارد! باور نمي‌كنيد؟ اين حقيقت دارد. غار سهولان كه در منطقه كردنشين آذربايجان غربي واقع شده، جايي است كه هزاران كبوتر در آن لانه كرده‌اند و به زندگي ادامه مي‌‎دهند. حالا ديديد اين موضوع شوخي نبود؟ با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به غاري سفر كنيم كه لانه هزاران كبوتر است و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

غار سهولان

غار سهولان كجااست؟

غار «سَهولان» در روستاي سهولان قرار دارد. اين روستا در ۴۲ كيلومتري جنوب شرقي شهر مهاباد واقع شده است. به صورت دقيق‌تر، غار در جاده برهان و روستاي عيسي كند قرار دارد. غار سهولان يكي از ديدني‌هاي استان آذربايجان غربي است كه هر سال گردشگران زيادي را به سوي خود مي‌كشاند.

اختلاف دماي درون و بيرون غار بين ۱۰ تا ۱۵ درجه ‌است. واژه سهولان به زبان كردي به معني يخبندان است و مردم محلي غار را لانه كبوتر نيز مي‌نامند. دليل اين نام‌گذاري غار به سهولان وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.

غار سهولان

به گفته پژوهشگران اين غار دومين غار آبي بزرگ ايران به شمار مي‌رود. ارتفاع سقف غار تا سطح درياچه آن به ۵۰ متر مي‌رسد. عمق آب در برخي جاهاي غار بيشتر از 62 متر است!

غار سهولان

هم قايق و هم پاي پياده

غار سهولان پر از تونل‌هايي است كه كف آن رودخانه جاري است. بعضي مسيرها هم خشك هستند. بنابراين گردشگران بخشي از مسير را با پاي پياده مي‌پيمايند و بخش ديگر را به كمك قايق‌هاي پارويي! درون غار بسيار مرطوب و تاريك است و اگر مي‌خواهيد واردش شويد، بايد تعداد زيادي پله را پايين برويد. درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بين ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتيگراد در نوسان است و رطوبت حاكم بر غار نيز بين ۷۰ تا ۸۰ درصد متغير است كه در اثر رطوبت بالا روى سنگ ها و صخره ها با خزه هاى سبز و قهوه اى پوشيده شده است.

غار سهولان

در بدو ورود به درون غار بوى رطوبت همراه با بوى خفيف گوگرد به مشام مى‌رسد. در سفر آبى درون غار، هر يك از گردشگران پس از دريافت يك جليقه نجات در قايق‌ها قرار مى‌گيرند و حركت آغاز مى‌شود. نخستين درياچه پيش روى گردشگران حدود ۲۰۰ متر وسعت دارد كه داراى آبى زلال و صاف است.در انتهاى آن دو دالان باريك ديده مى‌شود كه به درياچه‌ها و دالان‌هاى بعدى باز مى‌شوند.

غار سهولان

مناطق ممنوعه

گردشگران در سفر به اين غار با گذشت از دالان‌هاى تنگ و باريك سه حوضچه آبى بزرگ و كوچك را پشت سر مى‌گذارند تا به چهارمين و بزرگ‌ترين درياچه برسند. اين درياچه حدود ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و آخرين نقطه‌اى است كه بازديدكنندگان به وسيله قايق طى مى‌كنند.

به گفته قايق‌رانان از درياچه چهارم به بعد حدود ۲۰۰ متر ديگر نيز توسط غارنوردان كشف شده. ولى به دليل باريك بودن تونل‌ها و نداشتن روشنايى، ورود گردشگران به آن منطقه ممنوع اعلام شده است. در پايان سفر آبى، گردشگران از ميان تونل‌ها و دالان‌هاى تنگ و باريك راه خود را به دهانه فرعى (دهانه خروجى) غار ادامه مى‌دهند. دهانه فرعى كه به «لونه مالان» مشهور است با ارتفاعى حدود ۵۰ متر از سطح آبى غار با ۱۷۰ پله سنگى پيچ درپيچ به همان محوطه باز مى‌شود كه دهانه اصلى نيز در آن قرار دارد.

مساحت كل اين غار حدود دو هكتار تخمين زده مى‌شود.۳۰۰ متر از مسير آبى و ۲۵۰ متر از مسير خشكى آن كشف و ساماندهى شده است.

غار سهولان

نكات مهم در بازديد

حتما از جليقه نجات استفاده كنيد. از شوخي و خنده در قايق‌ها بپرهيزيد. خوردن و آشاميدن در غار كار عاقلانه‌اي نيست. اگر از فضاهاي بسته و تاريك واهمه داريد، اين سفر براي شما مناسب نيست. بازديد از غار براي خانواده‌هاي داراي فرزند توصيه نمي‌شود. براي بازديد از غار بايد تعداد زيادي پله را بالا و پايين برويد. براي همين به نظر مي‌رسد اين سفر براي افراد مسن با محدوديت‌هاي حركتي، همچنين افراد با نيازمندي‌هاي خاص مناسب نباشد. همراه داشتن لباس گرم توصيه مي‌شود. به ويژه اگر سرمايي هستيد.

غار سهولان

غار سهولان


[ بازدید : 123 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]