این مردمان مهمان نواز

چهارشنبه 20 شهريور 1398
13:54
مجله دلتا

سورك يكي از شهرهاي كوچك مازندران است كه عالي‌ترين شكل فرهنگ ميزباني و مهمان نوازي ايراني را مي‌توانيد آنجا تجربه كنيد.
مهمان نوازي

اگر پاي صحبت گردشگران خارجي كه به ايران سفر كرده‌اند بنشينيد، بدون استثنا ايراني‌ها را با صفت “مهمان نواز” معرفي مي‌كنند. مهمان نوازي يكي از ويژگي‌هاي فرهنگي ايرانيان است كه نقش مهمي در صنعت گردشگري ما دارد. بسياري از افراد براي لمس مهمان نوازي ايراني و تماشاي رفتار فرهنگي ايراني‌ها با گردشگران، تصميم به سفر مي‌گيرند. قسمت‌هايي از ايران در بعضي روزهاي خاص، جلوه‌گاه بي‌نظيري از مهمان نوازي هستند. عالي‌ترين شكل فرهنگ ميزباني را در اين مناطق مي‌توانيد لمس كنيد. با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد تا با هم به يكي از مناطقي كه در ايام دهه محرم مي‌توانيد عالي‌ترين نمونه ميزباني و مهمان نوازي ايراني را لمس كنيد، سفر كنيم.

مهمان نوازي

بفرماييد غذا

سورك يكي از شهرهاي شمال ايران است كه بين ساري و نكا قرار دارد. اين منطقه از ديرباز تاكنون به آئين طعام دهي عاشورايي شهرت داشته است. عالي‌ترين نمونه فرهنگ ميزباني را در اين منطقه مي‌توانيد ببينيد. به آئين طعام دهي عاشورايي در اين منطقه، “فرما بَزوئِن” مي‌گويند. اين اصطلاح به معني تعارف كردن غذا است و در فهرست ميراث ناملموس به ثبت رسيده است.

آئين طعام دهي به چه صورت است؟

مردمان محدوده سورك چندين نسل است كه اين سنت را در روز عاشورا اجرا مي‌كنند. هر خانواده متناسب با فضاي خانه و وسعت مالي كه دارد، خودش را براي ميزباني آماده مي‌كند. بهترين و خوشمزه‌ترين غذاهاي سنتي مازندران در روز عاشورا در خانه سوركي‌ها پخته مي‌شود تا با آنها از مهمانان پذيرايي كنند. نكته جالب اينكه هيچ ميزباني نمي‌داند قرار است چه كسي مهمان منزلش باشد. از صبح درِ همه خانه‌ها باز است و ميزبانان منتظر هستند تا مهمانان ناخوانده و غريبه وارد منزل آنها شوند. ميزبانان به عالي‌ترين شكل ممكن از مهمانان پذيرايي مي‌كنند. اين پذيرايي شامل رفتار توام با احترام و اكرام و پذيرايي با انواع خوراك محلي و درجه يك است. اگر خانه‌اي در روز عاشورا پر از مهمان نشود، صاحب خانه آن را نشانه‌اي از اين مي‌داند كه حاجتش در آن سال روا نخواهد شد.

مهمان نوازي

حتي از سر خيابان

محدوده سورك در روز عاشورا پذيراي افراد زيادي از گوشه و كنار ايران است. آنها براي تجربه فرهنگ مهمان نوازي ايراني توسط سوركي‌ها به اين محدوده سفر مي‌كنند. به تازگي ايده خلاقانه جالبي به ذهن ميزبانان رسيده است. از هر خانواده، فردي را مامور مي‌كنند تا به خيابان اصلي برود و از آنجا مهمانان مورد نظر را به منزل راهنمايي كند. اين فرد راهنما، براي جاي پارك مهمانان هم تدابير ويژه‌اي انديشيده‌اند و آنها را راهنمايي مي‌كنند تا خودروي خود را در محل مناسبي پارك كنند.

چطور برويم؟

براي سفر به سورك بايد راهي مازندران شويد. سورك بين ساري و نكا در شرق استان مازندران قرار دارد و تنها 12 كيلومتر با ساري فاصله دارد.

مهمان نوازي

نكات مهم در بازديد از سورك و آئين طعام دهي

مردمان سورك خودشان را در روز عاشورا خدمت‌گزاران اهل بيت مي‌دانند و بدون هيچ چشم‌داشتي به پذيرايي از مهمانان مي‌پردازند. لازم نيست در ازاي پذيرايي در صدد جبران بربياييد. اگر بخواهيد اين كار را بكنيد، در فرهنگ مردمان مازندران، نوعي توهين به ميزبان تلقي مي‌شود. در حفظ حرمت‌هاي مذهبي بكوشيد. در مدت مهماني، از مهمان نوازي كه از شما مي‌شود لذت ببريد. نيازي نيست معذب باشيد. در خانه‌هاي ساده و با صفاي سوركي‌ها نيازي نيست سخت بگيريد. در نظر داشته باشيد ممكن است در ترافيك بمانيد. بنابراين اگر قصد داريد به خانه يكي از سوركي‌ها برويد و مهمان آنها باشيد، كمي زودتر اقدام كنيد.


برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 94 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]