باشکوه‌ترین مراسم عاشورایی در زنجان

چهارشنبه 20 شهريور 1398
13:52
مجله دلتا

زنجان يكي از مهمترين مراكز گردشگري عاشورايي به شمار مي‌رود.
حسينيه اعظم زنجان

آنچه هويت زنجان را از ديگر نواحي ايران متمايز مي‌كند، شيوه منحصر به فرد مردمانش در برگزاري آئين مذهبي عاشورا و دهه محرم است. پرشورترين مراسم مذهبي ايران در دهه محرم در حسينيه اعظم زنجان برگزار مي‌شود و بزرگترين دسته عزاداري عاشوراي حسيني در اين شهر به راه مي‌افتد. اين مراسم در فهرست ميراث معنوي يونسكو نيز به ثبت جهاني رسيده است. با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد تا با هم از حسينيه اعظم، موزه آن و سبك مراسم عاشورايي زنجان ديدن كنيم.

حسينيه اعظم زنجان

حسينيه اعظم زنجان

موزه تعزيه حسينيه اعظم

گردشگري زنجان به آئين منحصر به فرد عزاداري عاشورايي آن شهرت دارد. تا جايي كه به پايتخت شور و شعور حسيني ملقب شده است. هر ساله افراد زيادي از داخل و حتي خارج از ايران، براي بازديد از اين رويداد مذهبي آئيني، خودشان را به زنجان مي‌رسانند. براي افرادي كه در دهه محرم امكان بازديد از آئين عزاداري زنجاني‌ها را ندارند، موزه تعزيه حسينه اعظم، مي‌تواند بخشي از اين آئين را به گردشگران مشتاق بازتاب دهد.

حسينيه اعظم زنجان

حسينيه اعظم و كارآفريني

همانگونه كه آستان قدس رضوي به فعاليت‌هاي توليدي و كارآفريني پرداخته، حسينيه اعظم زنجان نيز در راستاي ايجاد درآمد پايدار براي حسينيه و همچنين رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال به حوزه اشتغال‌زايي و توليد روي آورده است. هم اكنون حسينيه اعظم به يك مجموعه كشت و صنعت تبديل شده است كه بخش دامداري آن بيشتر از ديگر قسمت‌هاي آن مشهور است. در روزهاي دهه محرم، افراد زيادي در زنجان قرباني نذر مي‌كنند. اين قرباني‌ها به دسته‌هاي عزا تقديم مي‌شود. دامي كه براي اين قرباني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، از كشت و صنعت حسينيه اعظم تهيه مي‌شود. بنابراين رونق گردشگري مذهبي در اين شهر، به رونق اقتصاد هم كمك مي‌كند.


حسينيه اعظم زنجان

حسينيه اعظم زنجان

يوم العباس

قدمت حسينيه اعظم زنجان به حدود يك قرن پيش مي‌رسد. اين مكان توسط دو فرد بنام‌هاي حاج ميرزا محمد نقي و حاج ميرزا بابايي وقف شده است. همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداري از محل حسينيه در خيابان فردوسي تا امام زاده سيدابراهيم حركت مي‌كند. در طول مسير حركت، دسته نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقديم دسته عزادارن مي‌شود. روز هشتم محرم در زنجان به يوم العباس معروف است. تقريبا همه ساكنين شهر در اين مراسم حضور دارند. افزون بر مردم بومي، از استان‌هاي مختلف و افراد عالي رتبه كشوري و لشكري در اين دسته عزاداري مي‌كنند. اين مراسم به يكي از جاذبه‌هاي اصلي گردشگري زنجان تبديل شده است و هر ساله افراد زيادي در تعطيلات محرم به اين شهر سفر مي‌كنند. گفته مي‌شود هر ساله بيشتر از 500 هزار نفر در مراسم عاشورايي زنجان شركت مي‌كنند.

حسينيه اعظم زنجان

چقدر طول مي‌كشد؟

مراسم يوم العباس از پيش از ظهر شروع شده و با پايان اذان مغرب و برگزاري نماز جماعت پايان مي‌پذيرد. تقديم قرباني به هيات عزاداران معمولا در پايان مراسم و نزديك به غروب آفتاب اتفاق مي‌افتد. اين رويداد آداب مخصوص به خود دارد. ذكر مصيبت‌ها و نوحه‌ها از پيش از مراسم تنظيم مي‌شوند. هر بند ذكر مصيبت را ذاكري مخصوص اجرا مي‌كند. همچنين به دليل عظمت رويداد و استقبالي كه از اين مراسم مي‌شود، هر ساله ستاد اسكان مهمانان حسينيه به اسكان گردشگراني كه با هدف شركت در اين آئين راهي زنجام مي‌شوند، تشكيل مي‌شود.

حسينيه اعظم زنجان

نكات مهم هنگام بازديد

از خوردن، آشاميدن و انجام رفتار و گفتاري كه به نوعي هتك حرمت محسوب شده و خارج از عرف به شمار مي‌رود بپرهيزيد. شئونات مذهبي را رعايت كنيد. از پوشيدن پوشاك با رنگ‌هاي تند و شاد خودداري كنيد. اين كار نوعي هتك حرمت به شمار مي‌رود.در نظر داشته باشيد در رويدادي بسيار شلوغ شركت مي‌كنيد. اگر به هر دليلي شلوغي محيط و سر و صداي زياد به شما آسيب مي‌زند، از شركت در مراسم خودداري كنيد.

حسينيه اعظم زنجان


برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 58 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گردشگری دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]